Přidej zprávu »
Vw: Dobrý den, přišel jsem opět zpět. abych podal menší otázku. I přes to, že jsem hledal všude, tak jsem odpověď nenašel. Nevíte kdo složil skladbu, která spočívá v tom, že cellista přijde ke svému nástroji, pilně jej naladí a potom začne hrát na cokoli jiného než na struny. Obvykle avantgardní a modernější styly hudby nemám moc rád, ale toto mě celkem zaujalo. Vw
optimus85: Dobrý den Lukáši, pokud je značka 8va či 8vb pouze nad nebo pod notou, potom platí pouze pro tu jednu konkrétní notu. Pokud je označen úsek 8va-----, tak opět platí jen pro daný úsek, návrat se nijak neoznačuje, jakmile skončí ------- tak končí transpozice. Další možností jsou klíče oktávové transpozice, například houslový klíč s osmičkou viz. rubrika hudební nauka-notopis-notová abeceda a klíče, který dokáže transponovat třeba celou skladbu. V dnešní době se i hojně využívá možnost, kdy autor napíše slovy, že například při druhé repríze se hraje o oktávu výše či níže. Možností je poměrně dost a špatně se to takto vysvětluje, pokud máte zájem, pošlete mi na mail vyfocený konkrétní příklad a řeknu vám to s jistotou. Anebo pokud máte zájem, ozvěte se mi třeba na FB či Skype a můžeme si o tom promluvit. Rozhodnutí je na Vás, přeji krásný den.
Lukas: Dobrý den, rád bych si ověřil, zda správně chápu funkčnost značek 8va/8/8vb v partu pro piano. 1. Transponuje se vždy jen ten řádek systému u kterého je značka a druhý zůstává orig., tak jak je zapsán? 2. Označení "8va---", které na dalším řádku pokračuje už jen "8---" je stále pokračování transp. nebo značí návrat do původní okt.? Děkuji
optimus85: Dobrý den Petře, souvislost hlavních kvintakordů se většinou bere k hlavním harmonickým funkcím. To znamená kvintakordy na funkcích T (tónika) 1. stupeň, S (subdominanta) 4. stupeň, D (dominanta) 5. stupeň. Například v C-dur tónině by to byly akordy C-dur, F-dur, G-dur. Samozřejmě že existují i vedlejší kvintakordy, které, jsou na ostatních stupních, ale to je na delší povídání o harmonii a jejich funkcích. Protože hlavní funkce se nedrží vždy T, S, D například v septakordech je věc úplně jiná. Pokud byste měl zájem kontaktuje mě na emailu kde se o tom můžeme pobavit podrobněji.
Petr: mohl bych se zeptat co jsou to hlavní kvintakordy
optimus85: Dobrý den Antoníne, přirozená stupnice g-moll má v předznamenání 2b (HES, ES) žádné křížky tam nenajdete. Doporučuji si o tom něco přečíst v rubrice stupnice. odkaz »
Antonín Koňařík: Dobrý den, prosím vás, jaké jsou béčka a křížky u normální stupnice g-moll?
An: Skvělý web, velice mi pomohl :) Děkuji ????
optimus85: Dobrý den Adriano, Zrovna jste trefila problém, který se velice špatně řeší. Samozřejmě že obtížnost klíčů je srovnatelná, oba (resp. všechny) klíče označují polohu určitého tónu buďto na lince, nebo v mezeře a od této pozice se ostatní tóny odvozují. Bohužel většina lidí má problémy s basovým klíčem proto, že se nejdříve učí klíč houslový a až poté klíč basový (běžná praxe). V ideálním případě by se měli učit postupně a pomalu oba klíče zároveň. Tím, že se perfektně naučíte houslový klíč tak potom v basovém klíči neustále hledáte na linkách a v mezerách noty, které jsou psané v houslovém, všechno se vám to plete dohromady a mate vás to, proto se vám zdá ten basový klíč těžší, i když je jejich obtížnost srovnatelná. Jediné, co vám mohu poradit, je vytrvat a učit se pomalu a svědomitě. Začněte se učit noty, které jsou umístěny pouze v osnově, nikoli na pomocných linkách nad nebo pod osnovou. Kontrolujte si vždy všechno kolem, abyste nic nepřehlédla a neustále se snažte nad zápisem přemýšlet a uvažovat i nad rámec běžné výuky.
Adriana: Prosím vás. Já se nemůžu naučit ten basový klíč. Pořád mi to nejde do hlavy . Prosím poraďte jak se to mám naučit. Děkuji
optimus85: Dobrý den, moc děkuji za Váši pochvalnou zprávu. Musím se přiznat, že jsem měl už loni v plánu předělat celý web na novou technologii. Ale bohužel, se mi život značně převrátil naruby. Takže na web nemám vůbec čas ani myšlenky. Chodím sem denně a reaguji na zprávy, ale to je teď bohužel vše, co můžu dělat. Snad se to zase otočí a bude čas na to, abych to tu dal trochu do kupy.
Vw: Dobrý den, dlouho se tu denně nezdržuji, ale co zde jsem, tak musím tento web pochválit. Mnohokrát mi v životě mladého skladatele pomohl. Jen bych doporučil změnit zabarvení stránky, ale to už je na Vás.
optimus85: Dobrý den Jonáši, výraz marcato zde je a nachází se v hudebním slovníku. Je na společné lince se slovem marcando, které má podobný význam.
Jonáš: Nenašel jsem tady nikde výraz marcato prosím o opravení
karel: Děkuji za pozitivní a rychlou odpověď!
optimus85: Dobrý den Karle, slovník, který zde na webu najdete je v podstatě zaměřen hlavně na klasické italské hudební názvosloví, resp. drtivá většina výrazů v něm obsažených, pochází z italského hudebního názvosloví. Každopádně připomínku si znamenám a děkuji za ni, určitě až budu plánovat rozšířit slovíčka připíši si i názvosloví z jazzové hudby.
karel: Překvapuje mne, že často užité slovo "verze" v jazz. notách, není zde ve slovníku?
optimus85: Zdravím všechny čtenáře, vezmu to popořadě. Sekce harmonie je v procesu rozepsání, bohužel jako vše ostatní jsem jí odložil z důvodu nedostatku času. Navíc jsem všechno teď trochu odsunul na vedlejší kolej, protože mám sám trochu problémy se zdravím. Ale abych nebyl jen negativní, pokud vše klapne jak má, tak bych měl snad brzy dokončit přesun na jinou formu webu, která bude podporovat i mobilní zobrazení. Až tato forma webu bude funkční, dojde ke korekci článků, které to potřebují jako sůl a rozšíření o sekci harmonie a možná do budoucna i kontrapunkt případně formy. Uvidíme jak se věci budou mít a jak na tom budu s časem. Každopádně přeji všem kteří sem chodí a kteří tu nachází to co hledají, příjemné a poučné počtení.
knight 2000: děkuji že jsem si mohl počíst..Studuji konzervatoř z téhle látky píšeme...
David: Ahoj kamarádi muzikanti! Chci se zeptat kdy bude hotová sekce Harmonie? Díky ať vám to hraje! :)
BlueBoard.cz ShoutBoard