dotaz kolegy s šifrou michald snad mohu zodpovědět.
Nejedná o stavbu dálnice, ale o modernizaci silnice Klatovy-Nepomuk (dnes
II/191) jako napojení na tehdy budovanou dálkovou silnici Plzeň-Moravská
Ostrava. Předpokládám, že stavba byla zahájena v roce 1938 a Němci v
zabraném území, kde se trasa nacházela, ve stavbě pokračovali. Proto není
zanesena v archivu Ministerstva veřejných prací.
Výpad z Klatov je již na mapě z roku 1956 zobrazen jako provozovaný. Krátký
úsek u obce Ostřetice je rozestavěn, ale opuštěný. Dnes je v provozu.
Zmíněný obchvat Petrovic je dodnes nedokončený. Na trase je ještě dodnes
nedokončená velkorysá velmi zkracující přeložka s přechodem rybníka Labuť v
obci Žinkovy zámek.
Dálnice byly v té době velmi populární, a tak lidé nazývali každou dopravní
stavbu dálnicí. Např. silniční obchvat Tišnova budovaného v souvislosti s
novou železniční tratí Brno-Havlíčkův Brod, dokonce i tuto trať, kterou moje
matka co by studentka brigádnicky stavěla u brněnských Řečkovic, považovala
za dálnici.
S pozdravem
Václav Lídl
Doplnění:
Nevím, kam jsem dal oči, ale popisovaná trasa u Klatov nebyla v záboru. Proto mi není jasné, proč není obsažena v v jinak úplném archivním fondu Ministerstva veřejných prací. Patřila by do mé kapitoly v knize Silnice a dálnice v České republice (1918 až 1963), ale tehdy jsem nenalezl žádné podklady, stejně jako pro rozestavěnou silnici Lety-Orlík-Hrejkovice nebo pro pokračování silnice Plzeň-Moravská Ostrava v původní trase přes Oderské vrchy od hranice záboru u Kyjanic až po Odry, ve stavbě které Němci zjevně pokračovali a většina úseků byla asi do zastavení staveb v roce 1942 dokonce uvedena do provozu.
Opravdu škoda, že jsem neměl mapu kontaminace.cenia k dispozici při psaní knihy Silnice a dálnice.
S pozdravem
Václav Lídl