Může být pro vás inspirací .....( z knihy K.Thorové: " Poruchy autistického spektra")
Pro mnoho lidí s poruchou PAS jsou oblíbeným kresebným tématem mapy a plánky. Mapy se opírají o vizuální chápání, pomáhají v orientaci, zajišťují předvídatelnost, mají jasnou a přehlednou strukturu, podávají vizuální informaci. Mapy se opírají o vizuální chápání, které u mnohých dětí s autismem tvoří silnější stránku myšlení ! Vizualizace informací je jednou ze speciálně-pedagogických strategií. Takže proč to nezkusit?
Narůstá počet rodičů , které jsou bezradné a ocitají se přímo v zoufalé situaci, která je zapříčiněna tím, že v odvolacím řízení je místo přiznání vyššího ( požadovaného ) stupně postižení, naopak přiřknut stupeň postižení nižší!! A to navzdory veškerým podkladům, bez ohledu na odborná doporučení, diagnózu a pod.
Tento tristní stav svědčí o naprosté nekompetentnosti těch , co takto svévolně rozhodují a je třeba to změnit. Domnívám se, že se zde může jednat i o poškozování práv dítěte a chci touto cestou říci, že pokud máte tento problém či víte o něčem podobném, dejte vědět, prosím..
Společně chystáme s pí. Ing. Jelínkovou i s dalšími , apelovat
přímo na ministerstvu , MPSV.
Je čas změnit to, co změnit lze. Souhlasíte?
OSVĚTA: ve středu dne 15. 10. 2008 vyjde v Chebském deníku, v příloze " Týdeník" celostránkový článek o autismu, Aspergově syndromu + rozhovor o našem sdružení
Dne 29. 10. v 10.00 hod. bude hodinový pořad na rádiu ERRENSIS věnovaný problematice PAS, jehož jsme rovněž iniciátory!
AKCE, AKCE, AKCIČKA , podaná to " pacička":
Dne 5. 11. 2008 bude " DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ", a to ve stacionáři Mája, v Chebu. Všichni rodiče jsou srdečně zváni, jedná se o první krok který by měl předznamenat intenzivnější spolupráci mezi naším sdružením a Májou, mimo jiné i chystané společné programy , volnočasové aktivity a pod. Už máme domluveny společné krásné přivítání vánoc a mnohé další . Společně bychom se sešli dne 5. 11. v 10.00 hod. v hotelu Hvězda a "vyrazili" do Máji, kdo nemůže v tento čas, může jít do Máji během dne kdykoliv!!!
akce INKLUZE !!!!
-ve spolupráci se stacionářem Mája Cheb a domem dětí a mládeže Sova, se zapojilo aktivně i naše sdružení do této celorepublikové akce a to za naše sdružení v této konkrétní podobě: ve dnech 29.9. - 5. 10. 2008 budeme mít k dispozici předsálí/ vstupní halu na radnici v Chebu, kde se pokusíme oslovit veřejnost a seznámit jí tak více s pojmem AUTISMUS, ASPERGERŮV SYNDROM. Přiblížení této problematiky bude jemnou, milou formou . Co vše nabídneme?
Propag. a infor. letáky - od APLA Praha, Autistiku Praha včetně našich vlastních letáčků s informací o našem sdružení Dále krátkým povídáním o autismu , citáty. Také vyšla nová kniha-" Strukturované učení a autismus" - více o této knize se dovíte z materiálů, které budou rovněž na akci. Připravena je minivýstavička prací dítěk - " autíků" včetně ukázkou krásných básní od Zdeňka Kofránka. V neposlední řadě nebudou chybět ani postřehy maminek a krátký příběh.
Pokud chcete, pomozte aktivně nebo se přijďte alespoň podívat.
Tentokrát něco málo o KOMUNIKACI dětí s autismem.
/ použitý zdroj citací : text od Ing .M. Jelínkové,CSc., Autistik Praha/
Lidé s autismem komunikují nejlépe v prostředí, které je chápe a rozumí jejich potřebám. Začínáme -li s výukou komunikace u dítěte s autismem, které vůbec nekomunikuje, zaměříme se nejdříve na prekomunikační dovednosti. Tyto dovednosti jsou klíčové pro rozvíjení jiných dovedností a nijak nevylučují pozdější rozvoj verbální komunikace. Vybíráme vždy takové signály, náznaky či gesta, které se vztahují k činnostem či předmětům, které dítě denně pozoruje a které má rádo ( oblíbení pamlsky, hračky, hry,..). Začneme s nácvikem napodobování různých zvuků, výběr prvních slov či zvuků záleží na úrovni vokalizace dítěte, na tom, je -li si dítě vědomo toho, že vydává zvuky. Výuku provádíme vždy při aktivní činnosti, kterou má dítě rádo. Dítě ,které má rádo tělesný pohyb / houpání na kolenou, skákání apod./, bude motivováno říci např. slovo "HOP", " HOU" apod., aby oblíbená hra pokračovala. pro dítě, které nemá rádo pohyb, ale zaujímají ho vizuální podněty, vybereme kreslení jednoduchých obrázků, které doprovázíme slovy. děti, které mají rády hudbu, vydávají zvuky při oblíbené písničce.
Komunikaci rozvíjíme u dětí s autismem vždy s ohledem na okamžitou potřebu, v přirozeném prostředí a při aktivní činnosti. Pouhé rozvíjení slovní zásoby u dětí s autismem NESTAČÍ. Vzhledem k vrozenému deficitu( neschopnost analyzovat a kreativně využít zkušenosti), je schopno slova či věty pouze mechanicky opakovat; jde o to používat slovo v různých situacích a motivovat aktivní využívání slov. Dítě s autismem si neuvědomuje sílu komunikace, musí se naučit, že pomocí komunikace dosáhne lépe splnění svých přání.
Navíc : děti s autismem mají obvykle krátkodobou paměť, jsou schopny zopakovat věty i celé pasáže rozhovorů ANIŽ jim ROZUMÍ.
Po delším čase mohou však mít tyto děti problém s vybavováním slov a vět. Pokud si tento problém neuvědomíme, můžou nás děti mást! Abychom těmto problémům s pamětí předešli, musíme najít takový způsob, kterým se určitá informace stane trvalou ( fotografie, obrázek, zápis).
Navíc : je třeba vědět že děti s autismem mají problém s používáním zájmen. je to důsledek DOSLOVNÉHO způsobu myšlení = dítě s autismem nemůže z přímého pozorování pochopit proč se jedna a tatáž osoba jednou nazývá "Já", jindy" Ty" nebo " On" a pod. Větou : " Chceš sušenku?" nám dítě s autismem nenabízí sladkost, ale naopak doufá, že sušenku dostane. Pamatuje si totiž, že tato věta zazněla těsně před tím, než dostalo sušenku. Snaží se tedy situaci DOSLOVNĚ zopakovat.
Skutečností je i fakt, že děti s autismem nemají vrozenou schopnost vcítit se do myšlení někoho jiného, neumí " číst" emoce ( např. slzy na tváři jsou pro ně jen kapky vody), jsou " sociálně slepí".
Sebelepší vzdělávací program ale nebude nic platný pokud nebude klientem = dítětem s autismem - pochopen. U dětí s autismem totiž v daleko větší míře jsou rozdílné kvalitativní aspekty vyžadující i specifické objasňování. Nechápou SYMBOLIKU řeči, je pro ně obtížné ADAPTOVAT SE na NÁŠ způsob komunikace.
Děti s autismem - to je " jiný svět bytí" jsou to děti " jiného světa" : Je to stejné jako bychom nutili slepého ,aby viděl barvy. Nechtějme je přizpůsobovat k obrazu svému, nechme jim jejich vlastní obraz. Mají na to právo.
Co pro ně však můžeme udělat? Můžeme se pokusit vytvořit most = musíme pro ně najít alternativní podpůrný způsob komunikace - a to se zdaleka netýká pouze mluveného světa........