Přidej zprávu »
Michal: Tak rád přidám vlastní zkušenost. Nádrž vevnitř zkorodovaná docela hodně, naštěstí né zkrs. Použil jsem první hydroxid sodný, ten to vyžral docela slušně, ale né tak jak bych si představoval, pak jsem tam dal kyselinu citrónovou a výsledek byl o poznání lepší, stav kdy bych to tak chtěl, ale po výplachu vodou se udělala hned liška a já si říkal co s ní, tak jsem od tchána získal archivní odrezol na bázi kyseliny fosforečné a výsledek je dokonalý. Krásná čistá nádrž jako z výroby. Akorát mám teď problém jestli to vylít tou dvousložkovou epoxidovou barvou, aby se mi časem neloupala, nebo to nechat jen tak?
Lucasbiker: Díky za super návod, vyzkoušel jsem a nádrž jako nová, nádrž naplněnou kyselinou jsem dal na 2 hod. do trouby na cca 60-70° pri pootevrenych dvirkach, aby kyselina za tepla mohla lépe působit. Pak jsem to nechal do druhého dne, kyselinu vylil, vypláchl vodou, pak teplou vodou s rozpuštěným mýdlem a nakonec opět jen čistou vodou a dal opět na chvilku do trouby vyschnout. Nádrž jsem namontoval a nalil plnou čerstvým benzinem s TSF a jen doufám že to vydrží a už nebude reznout.
jawarmaniak: Jedině nechat odstranit mechanicky (pískováním) nebo pyroliticky. Kyselina s tím nehne
michal: ahoj, mám od bývalého majitele nádrž na velorex vylitou nějakou hmotou (možná epoxid, kdo ví), ale ta se loupe a ucpává kohout. Nějaký tip, jak odstranit zbytky toho nátěru? Zvládla by to nějaká kyselina, kterou bych tam nalil, ta by to rozpustila a následně bych celou nádrž vyčistil např. kys fosforečnou? Díky za rady a pokud by to šlo tak i kontakt na m.p.sat@seznam.cz
drak: Zdravím a moc děkuji za skvělou radu.Nádrž u SIMSONA je jak nová,vřele všem doporučuji a ještě jednou dík.
jawarmaniak: Usazený olej vodný roztok neodstraní. Na to je potřeba organické rozpouštědlo. Např. aceton, benzín, atp.
Mario: Můj trabík hodně dlouho stál. Benzín jsem z nádrže vylil, zůstal tam na dně olej. Zkoušel jsem to vypláchnout nitroředidlem atd ale nic nepomáhá. Nádrž není rezavá nikde, myslíte že výše uvedený postup by mohl pomoci? nerad bych jí poškodil. Předem děkuji za odpověď
David: namíchat a okoštovat jesly je to kyselé jak čert tak je to správný poměr.
David: kyselina citronová je 100 % jistota..právě tet provádím v nádrži na babettu.
jawarmaniak: oba jsou vůči ropným lárkám odolné. Dovnitř nádrže ale jen epoxid.
Henry: Nazdar! Ako je to s odolnostou polyuretanoveho vs. epoxidoveho laku voci benzinu? Co je vhodnejsie? Dakujem!
Ondra: Velice děkuji. :-)
jawarmaniak: Jde-li o potravinářskou, pak je mísící poměr 1:10. Tedy 1kg kyseliny na 10l vody.
Ondra: Omlouvám se, jawarmaniaku, ale nenašel jsem to. Napiš mi prosím jestli si myslím správně že k 10% roztoku kyseliny citronové je zapotřebí do 10litrů vody 1kg kysseliny citronové. Děkuji moc za tvoji ochotu a čas. Díky.
jawarmaniak: V tomto vzkazovníku je to několikrát napsáno...
Ondra: Ahoj, marně se snažím zjistit kolik gramů, příp. sáčku kyseliny citronové musím dát do kolika litrů vody abych získal desetiprocentní roztok. Ví to někdo? Díky moc. Budu čistit nádrž 477 je tak na 11litrů takže tipuju asi kilo kyseliny.
marek: Dekuji za odpoved. Dost info je na netu, ale tady to mate dobre zpracovane. Tu pasivaci jsem na natlak kolegy, ze "proste musim" udelal :) zdravim Marek
jawarmaniak: 1. Fosforečná se nepasivuje, protože má samopasivační vlastnost. 2. Benzín se sodou starý dvoutaktní motor nepoškodí, ale může zanést trysky v karburátoru. Ale nějak černě bych to neviděl..
marek: Dobry den, po pasivaci kys. fosforecne pri odrezeni nadrze jedlou sodou je nutne nadrz vyplachnout vodou. Paklize se tak nestane a nadrz se po pasivaci vyplachne jen acetonem, ktery navaze vodu a nasledne se nadrz napusti benzinem s olejem je mozne, ze se takovy benzin znehodnoti spatne vyplachlou sodou? Muze pak takovy benzin poskodit motor? Predpokladam, ze ano. Je tedy nutne benzin zlikvidovat. Dekuji za reakci. M
jawarmaniak: mail
belasi: ahoj, je jasne ze vystupni otvor nadrze ucpu, ale nalevaci otvor se uzavre vickem nebo nechava otevreny (moreni kys. citronovou)? a muzete dat tip na konkretni vylejvaci epoxidovou barvu rezistentni benzinu? diky
jawarmaniak: mořit až po chromu. pokud chromař opláchne vnitřek špatně, tak to zevnitř znova vyrezne.
Karel: Rozumím tomu dobře, že nádrž je dobré vyčistit a mořit ještě před chromem a vylít barvou až po chromování?
jawarmaniak: Vylívat po chromu. Před lakem. Závity není třeba chránit. Protáhnou se obyčejnou starou zapalovací svíčkou se závitem M14x1,5
Dáda: Proč se to čistí a vyleje barvou až na hotové nádrži s novým lakem a chromem? Je to proto, že by se to v opačném pořadí při chromování (a jejich moření) poškodilo? Chráníte nějak při čištění závity v nádrži- kohoutek/ vypušťák? Děkuji za návody.
Smolič: Karle ty seš jantar!! Opravdu hodně expertů dojelo když dělali s kyselinou citronovou. Ty kokot did se to dává i do marmelády. Nesnášim tydle rádoby chytrý píčuse!! Jawařimaniaku dík
jawarmaniak: Čéče, dobře, když se chceš oslovovat, jako nevzdělanec, tak prosím.. Pokud nic nevím o chemii, nebo jsem na ní chyběl, tak ty buď neumíš číst, nebo jsi moc líný. Jinak by sis třeba pročetl odkazovník alespoň do půlky, protože o tom v něm několikrát píšu a taky na to upozorňuju. Taky pokud něco víš o chemii, tak 12% a citronovka nic neudělá - k žádné exotermické reakci nedojde, protože je to 2x silnější ocet.. I silnější leješ do odpadu, jako kamenožrout. Ale budiž, vkládám pár řádků i pro ty, co jsou líný.
Karel: Čeče, sice hezký návod, ale popsaný postup má jedno ale. Asi jsi chyběl na hodině chemie nebo jsi hazardér. Při ředění kyselin se neleje ředící roztok (zd evoda) do kyseliny, ale OBRÁCENĚ. Správně tedy se vlévá kyselina do ředícího roztoku! Na Tvůj způsob ředění pár expertů už dojelo. Je lepší se pocintat na startu slabým naředěným roztokem než silnou sotva zředěnou kyselinou, že. Oprav si to.
jawarmaniak: Přes 10% bych nešel. A hlídat to. Víc, jak 2 minuty to nemáčet. Raději opakovat vícekrát. Louh na hliníku je dost agresivní.
Petr: Dobrý den byla tu řeč o čištění hliníku pomocí hydroxidu sodného chci čistit kartery na pionýra a chtěl bych se zeptat v jakém poměru ředit s vodou?Kolika procentní roztok?Předem děkuju.
Martin: Děkuji velmi za radu.
jawarmaniak: Jako hlavní problém, který spatřuji je to, co se mořilo. Pokud jste do roztoku hodil celou klikovku, tak jednotlivé materiály s spolu zreagovaly - cementované čepy, litá ojnice, bronzová futra. Nejvíc se na reakci podílí právě cementování a ty bronzy. Na povrchu se vysrážely pasivační oxidy. Jedinou cestou, jak je sundat je kliku rozebrat na jednotlivé díly a každý materiál přemořit zvlášť. Pro příště takovéto choulostivé díly do kyseliny nedávejte, protože čepy a hlavně ložiska musejí mít přesné rozměry, které kyselinou degradujete (odleptáte). Navíc u takto složitého dílu jen velice těžko všechnu kyselinu po ukončení moření vymyjete. Takže mořit jen ocel s ocelí, litinu s litinou, atp
Martin: Zdravím, kyselinou citronovou potravinářskou. Namícháno v 5 litrech vody 240g. Děkuji
jawarmaniak: mořil čím?
Martin: Zdravím, prosím, mořil jsem klikovou hřídel. Pouze experiment. Po několikahodinovém moření jsem hřídel vytáhl a byla celá černá. Byla na ní vrstva nějaké černé látky, která nekřesťansky páchla a nešla smít ani benzinem. Ví někdo o co šlo, případně jak to vyčistit ? Děkuji
jawarmaniak: Můžeš, ale nedoporučuju to. Fosforečná se v případě hliníku používá k pasivaci, resp. k vytvoření oxidační vrstvy (eloxování). Raděli na pár minut hliník namoč do NaOH a pak důkladně vypláchni. Běžně se dá koupit, jako krtek do odpadu. Nesmí se to v roztoku ale nechat dlouho, aby se nenaleptal. Hliník pak bude, jak nový.
yawaha: Můžu vyčistit kartery na pionýra kyselinou fosforečnou?
pepekcepek: čištění a leštění karbece. Mě osobně se za mnoho let co mám jawy, osvědčil na čištění a leštění hliníku přípravek SITOL. Za dvacet tři let co mám kywku, u které jsem tímhle přípravkem vyčistil karbec, filtr a uložil do bedny, je stále karbec jako nový. To samý je u starodávných hodin mosazný věci a podobně. Takže žádný strach o úbytku materiálu a podobně nemůže být ani řeč.
jawarmaniak: U dusičné pozor. Je potřeba použít ochranné pomůcky a oděv. Uvolňují se dráždivé nitrózní plyny, takže je nutné větrat. Je nutné použití cca 20% kyseliny. Po moření vyloučí na povrchu oxidy, které zabrání postupu další koroze = bariérová antikorozní pasivace. Na nádrž bych spíše volil kys. fosforečnou, která povrch zpasivuje a vysráží na povrchu fosfáty. Fosfátování je originální povrchová úprava nádrží z 50. let, takže je i tato metoda dostatečně odzkoušená a funguje.
Fila: Zdravím, postup je mi v celku jasný, jen se chci zeptat na koncentraci kyseliny dusičné, když bych chtěl nádrž mořit právě touto kyselinou pro její pasivační vlastnosti. Chci to použít na 17-ti litrovou nádrž z MZ ETZ 251.Její předchozí majitel ji skladoval nějakou dobu bez benzínu a vnitřek nádrže je v dost žalostném stavu.
uzivatel01: Zdravím všechny , návod je dobrý a účinný ale varuju všechny kdy mají nádrž nově pochromovanou a nalakovanou , nezalívat kyselinu citronovou vařící vodou zničí vám lak !!!
jawarmaniak: No leda odrezit a vylít barvou. Takže pořádně odmastit, vyčistit buď kyselinou, vypískovat nebo jinak odstraň rez a pak aplikuj epoxidovou barvu, jinak se toho sajrajtu nezbavíš.
dano: dobry den mam taky problem z nadrzou. motorka stala asi 15 rokov v nadrzi bolo trochu benzinu ale nie vela no a teraz je tam aj hrdza ale na nej je este volaky cierny povlak alebo co neviem ci to moze byt vyzrazany olej z benzinu. nevedel by niekto prosim poradit co s tym?
jawarmaniak: Dá.
Milan: Kyselina fosforečná se dá bez obtíží koupit v normální drogerii?
jawarmaniak: Lze místo toho použít např. smršťovací folii. Anebo mořit bez toho, ale každé potřísnění je potřeba hned utřít. Ne, že by kyselina rozežrala barvu nebo chrom, ale po zaschnutí zanechává žluté fleky, které se hůř odstraňují.
jawarmaniak: Buď se jedná o VpCI-372 od fy. Cortec, případně Washable paint od fy. Sigmacoatings.
Michal Fr.: Já bych ho chtěl pro jistotu použít. Jak se ten lak jmenuje a jaký j výrobce, nemohl jsem ho sehnat.
jakubjezik: Ahoj, chci ti poděkovat za návod na těchto stránkách. Nádrž jsem odrezil a vylil zatím jednou vrstvou barvy. Vše vypadá ok. Jen pro ostatní doplním své poznatky: - Po odrezení kyselinou a propláchnutí je dobré nádrž ihned vysušit pomocí horkovzdušné pistole. Já jsem ji jen vypustil a nechal samovolně "vysychat" celý den na slunci. Odpoledne jsem se vrátil z práce a nádrž byla vevnitř opět krásně rezavá. Moření jsem musel opakovat. - Při moření kyselinou se mohou objevit v nádrži díry a nádrž může začít téct. V mém případě byla jako řešeto (cca 7 děr na různých místech). Dírky lze zavařit buď cínem (rozehřát poškozené místo horkovzduškou, přiložit cín) nebo zabodovat opatrně COčkem na malý proud. Použil jsem obě metody (pozor, ať si při vaření nepoprskáte nový chrom). Nádrž pak napustit vodou a natlakovat kompresorem (třeba přes dírku ve víčku nádrže). Hned uvidíte, kde to teče. Hledání a zavařování děr mi dalo nejvíc práce. - Barvu je dobré si naředit, aby pěkně tekla. Já jsem si první várku naředil málo, bylo to pak moc husté a dělala se mi moc silá vrstva. - Pro vizuální kontrolu vnitřku nádrže jsem si vyrobil malé světýlko z 12V/25W žárovky na kusu drátu, které jde strčit dovnitř a krásně osvětlí vnitřek nádrže. Taky je dobré malé zrcátko na kusu silnějšího drátu, které se dá taky vsunout do nádržě. Dají se tak zkontrolovat místa, kam normálně nejde u tvarově složitější nádrže (pérák) vidět. Tak mnoho zdaru všem a ještě jednou díky.
jawarmaniak: Ten nutný není.
Michal Fr.: Moc pěkné...chystám se na to odrezení pomocí citronky, akorát nevím kde sehnat ten smývatelný lak :)
jawarmaniak: Tak samozřejmě je potřeba ji naředit. Stačí acetonové ředidlo. Ale zase zbytečně neředit moc. Barva je pak dost řídká, špatně kreje a co je horší, nevytvoří souvislou vrstvu, ale steče.
Olda: Zdravim,chtel jsem se zeptat,dvouslozkova epoxidova barva je trochu tussi,da se to presto tim vylit?
Michal ...: Děkuji. Ale asi to nechám celé pozinkovat a pak to zaletuju tím cinem. Nakonec ten epoxid použiju na nějakou další nádrž která nebude děravá.
jawarmaniak: ty dírky jsou skrz? Pokud ano, tak buď zakápnou mosazí, pokud je k dispozici autogen, případně zaletovat cínem. Pak to zevnitř vylít epoxidovou barvou. Výrobce je celkem jedno. Nejrozšířenější je asi EPOLEX. Já používám zinkofosfátovou epoxidovou barvu FEIDOPOX ZG 96, ale to jen z toho důvodu, že k ní mám přístup v práci...
Michal..: Ještě dotaz. Jaky dvojsložkový lak použít.. Výrobce ?
Michal ..: Včera jsem se pustil do mořená nádrže pomocí kys.fosforečné. Rozmíchal jsem ji v ohřáté vodě vlil do nádrže.Měl jsem k tomu trochu nedůvěru po tom sežraném karburátoru :). Ale musím ríct , že ráno když jsem kyselinu vylil a nádrž propláchnul jarovou vodou, byl výsledek přesně jako na fotkách zde. Nádrž je fakt čistá. Slebší část toho celého je, že se na spodní části nádrže objevily dvě dírky o průměru cca 2-3mm. Jak se to dá nějak dobře opravit ?? Dodávám, že jsem mořil 16% roztokem s vodou.
jawarmaniak: Ano. Čím vyšší teplota, tím kyselina žere víc. Ale zase se uvolňuje víc výparů. Proto je leší kompromis v podobě vyšší koncentrace, ale nižší teploty.
Michal..: Aha...a jsem zase chytřejší :) . Musím říct, že po cca pěti minutách byl můj karburátor čistý jako na tvém fotu. Ale já to chtěl víc :) a tak to dopadlo.. Ale myslím, že na ty karburátory stačí jen 10% roztok citronovky ale o větší teplotě. Já jsem měl 900g kysliny a 5l vody. Děkuji za rady.
jawarmaniak: Však já to tak neberu :-)
marquee: tak citronovkou asi ne, ale dají se použít i jiné kyseliny, a věř mi, z praxe vím co to dokáže, a pár takových úrazů jsem viděl, šlo jen o upozornění nijak jsem nechtěl shazovat tvůj článek, a to že se míchá vždy kyselina do vody je prostě fakt
jawarmaniak: www.jawarmaniak.wz.cz/technika/jak_na_to/nadrz.html
Michal..: No četl jsem to v tomto foru... někde až dole. Kde to přesně najdu na tvém webu ?
jawarmaniak: Michal: nevím, kde jsi četl tento návod. Pokud u Pajky na www.jawa-50.cz (má u sebe vložený tento odkazovník, pak radiji zajdi ke mě na web. Tam mám o karburátorech psané. Pajka má na webu starou verzi z roku 2008
jawarmaniak: Ono by si stačilo přečíst odkazovník. Níž 16.1. píšu (mimo jiné): Jen jedno upozornění! Koncentrované kapalné kyseliny, zvláště kyselina sírová, se ředí vléváním kyseliny do vody. Kyselina se přilévá tenkým proudem, po částech a za stálého promíchávání roztoku. V návodu to dělám opačně, protože se rozmýchává kyselina suchá (instantní). Jinak tedy nevím, jak by sis přivedl páleniny citronovkou ještě v takovém poměru. I silnější leješ jako kamenožrout do odpadu..
marquee: Jen praktická poznámka, při přípravě kyseliny je potřeba přimíchávat kyselinu do vody a ne vodu do kyseliny, to už se učilo na základní škole možná by to chtělo v článku opravit než si někdo přivodí nepříjemné popáleniny.
Michal ..: Jsem ten karburátor zkoušel složit a je tak sežranej, že všechno má velké vůle...takže K.O.. Mol by sem někdo dát návod jak přesně postupovat při čištění karburátorů. Děkuji.
Michal ..: Abych dodal. Po zahřátí roztoku jsem to nechal chladnout. Ale nenapadlo mě, že i ta citronovka je tak agresivní k těm slitinám :o.
Michal ..: Tak jsem dneska zkoušel vyčistik karburátor na J 550 pomocí pěti litrů kyseliny citronové. Roztok byl 10%. Zahřál jsem to na cca 80-90 °c. Pak jsem do toho ponořil všechny části karburátoru. Začalo to bublat.. Nejřív jsem to celkem často kontroloval...a pak jsem to nechal asi půl hodiny bez dozoru. No a ouha. Všechny kovové, mosazné a hliníkové části se celkem vyčistily. Ale tělo karburátoru utrpělo značné narušení povrchu a hlavně šoupěmá teď vůli :(. Sice jsem to tu četl, že slitiny hliníku se mohou začít rozpouštět ale ze začátku se karbec pěkně čistil. Mělo to tam být kratší dobu no. Udělal jsem z nedbalosti a lehkomyslnosti Takže si na to dejte pozor a hlídejte to.
dodo: Ano děkuji tempo zabralo ,čmouhy jsou fuč!!!!!!
jawarmaniak: Rádo se stalo. Jak jsem už několikrát psal, tak je třeba potřísnění ihned utřít, protože po zaschnutí vznikají fleky, které se špatně čistí. Ale tempem to půjde rozleštit
dodo: Ještě chci dodat že jsem opoměl zalepit dírku ve víčku tak mi i přes opatrnost při kvedlání rozkok trochu vytekl,dostal se pod igelity a na barvě po rozbalení byli šmouhy,což by na novém laku bylo katastrofální.Doporučuji proto pečlivost v ochraně a asi nalakovat předem omývatelným lakem!!!!!!!!Jistota je jistota.Po důkladném vypláchnutí jarem a osušení horkovzduchem jsem vnitřek vystřík silikonovým olejem proti korozi a po 10 dnech je pořád vnitřek bez rzi!!!!!Lak jsem nedal nebot nádrž pujde na renoveci.TUTO METODU MOHU JEN POCHVÁLIT A poděkovat JAWARMANIAKOVI!!!!!!!!!!
dodo: Tak jsem se pustil do odrezování pomocí kyseliny citronove 1kg balení za 115kč v drogerii!!!Nádrž mám 13l ČZ 175před renovací čili jsem tento pokus udělal jako orientační co to udělá.Postupoval jsem jako kdyby byla nádrž po renovaci,čili s největší opatrností vůči laku a chromu!!!!!Nádrž jsem obalil 2x igelitem,pak bublinkovou folií opět igelitem a pořábně oblepil páskou.Rostok jsem míchal 1/5kg kyseliny na 6l vroucí vody.Po rozpuštění jsem vše vlil do nádrže do které jsem vhodil 4 matky jak to někdo v tomto foru doporučil.Nápln byla teda poloviční než celý obsah který je 13l!!!!Řádně jsem s nádrží zamíchal ručně a toto opakoval asi po 1hodině.I když byla nádrž vcelku solidně zateplena ,přesto jsem použil k udržení vyšší teploty tak po hodině ponorný ohřívač a vodu přihřál.Výsledek super!!
Erik69: Mockrát děkuji
jawarmaniak: Pokud půjdete cestou kys. fosforečné, budete mít nádrž nafosfátovanou stejně, jako original. Nicméně ani fosfátování nevydrží věčně (jinak bychom tu nečešili odrezování). Čili z dlouhodobějšího pohledu bych volil ještě i vylití jako další operaci v antikorozní ochraně. /plně ideální by byla fosforečná, důkladný výplach vodou, neutralizace zásadou (např. louh - pozor žere lak, či sodou), další výplach, vysušení a epoxid. Pak ta nádrž musí vydržet déle, než Vy. Ale jinak stačí jen i citronovka. Ta laku ani chromu nic neuděáa, jen je třeba politá místa utřít, protože pozaschnutí zanechává nažloutlé skvrny, které se špatně čistí. Záleží k čemu máte přístup a jak precizně to chcete udělat.
Erik69: Dobrý den,chtěl bych se zeptat,mám vyrezlu nádrž na čz 470 sport.Ta nádrž je v origo laku a chromu(zachovalý).Nerad bych ho poškodil(lak je pěkný i linkama)ale zase ten chrom už neni 100%ntní.Myslíte že bude stačit odrezení a tím pádem i antikorozní ochrana tou kyselinou fosforečnou?Nebo je lepší to odrezit tou citronovkou a pak vylejt tim 2sl.epoxidem?Díky
dodo: Tak děkuji za info.asi se vykašlu na odrezovač neb je to hořlavina 2třídy,tak by s ohřátím mohl být problém.
jawarmaniak: Lidově řečeno - čím vyšší teplota, tím kyselina víc "žere". Takže abych odpověděl na otázku - ne není třeba, ale pokud se to bude dělat při takovém počasí, jako je teď někde venku, tak to kyselina nevyčistí ani za týden.
dodo: Celý jsem to tu přelouskal jedním dechem,kdž to vyleju odrezovačem na bázi H3PO4, musím to také ohřát????Díky.
jawarmaniak: Určitě vypláchnout. Při moření se do kyseliny uvolňují oxidy a ty je třeba z nádrže vypláchnout.
MIKI: Jsem to tu cele pročetl. A jen by mě zajímolo. Jestli po vymoření nádrže H3PO4. Stací roztok pouze vylít a vysušit nádrž nebo se musí vyplachnout vodou.
MIchal: Postup jsem vyzkoušel na nádrži z kývačky.. šlo to opravdu skvěle. a to i přesto, že už byla nádrž nachromovaná i nalakovaná (vč. linek). Jinak není ani nutné míchat objem na celou nádrž.., mě se osvědčilo, když jsem použil zhruba 15% roztok kyseliny citronové o objemu zhruba do poloviny nádrže. Doporučuji při moření vhodit do nádrže několik matiček, šroubků apod. jelikož během rozpouštění rzi, vznikají málo rozpoustné soli, které ulpívají na povrchu a zbytečně se ím prodloužuje doba moření. Doporučuji cca 1x za 25 minut nádrží zamíchat. Jednak aby se kyselina dostala do všech míst, a jednak, aby došlo k rozptýlení ulpělých solí. Jinak co se týče toho vnitřního nátěru, přemýšlel jsem o tom, ale přišlo mi výhodnější nádrž napasivovat. tak jak se to dělalo už ve staré Jawě. K pasivaci jsem použil 25% roztok triethanolamin. Působí jako inhibitor koroze, a poslouží k dostatečné pasivaci do doby, kdy se nádrž naplní benzinem. Lze použí i jiné aminy. Např. Urotropin (hexamethylentetraamin), známý jako podpalovač HEXA.
Leoš: Tady je možno zakoupit kyselinu fosforečnou,(firma verkon) stačí pouze živnosťák nápuk prodej, .Třeba to někomu pomůže. odkaz »
Tomáš: Nevíte někdo kde sehnat kyselinu fosforečnou v ostravě?
lukas: diky moc fychtl jezdi paradne nadrz cista bezva fígl diky mnohem lepsi nez stim mlatit vo zem
jawarmaniak: Nádrž pořádně vypláchni vodou, nech vyschnout a můžeš jezdit.
lukas: ahoj chci se jen zeptat kdyz to nebudu vylyvat barvou jelykos chci to udelat jen na blbem fichtlu a nechce se mi kupovat drahe barvy do nadrze jak reaguje ta kiselina na technickej benzin nebo neni nutne to vyplachovat a muzu do nadrze nalit rovnou benzin diky za otpoved
Kwjety: Díky moc, nádrž jsem vyčistil, vypadá jako nová, díky za návod
jawarmaniak: Čím teplejší, tím lépe. Čili klidně vařící. Na hnůj to nevylívej a do ekodvora to vozit nemusíš. Citronovka dobře rozpouští vodní kámen, čili klidně do záchodu a nechat působit
Kwjety: Zdravím, chtěl bych se zeptat, jestli voda má být jen teplá nebo to může být vyloženě vařící voda a pokud to chápu správně tak na 6,3 litrovou nádrž Simsona SR50 potřebuju 630g kyseliny citrónové? A ještě bych se rád zeptal, jestli můžu roztok vylít na hnůj? Nebo je potřeba to odvézt na ekodvůr? Díky za odpověď.
jawarmaniak: Záleží jakého hliníku. Pokud je to čistý hliník (kartery), pak bych volil něco silnějšího - H2SO4, či H3PO4. Pokud je to slitina zinku (karburátory...) tak stačí cca 10% citronovka
přemysl: Zdravím, chtěl bych se zeptat jestli to funguje i na ten hliník tak dobře???
jawarmaniak: No odhadem tak 1 deci
Angelo: Zdarvím, hned na začátku chci poděkovat za skvělej návod! Jenom bych se chtěl zeptat, kolik bude asi potřeba barvy na vylití 4L nádrže. Mockrát díky.
Jakub: Dekuji, jen sem nevedel jestly to neni spatne, ten monohydrat. nejsem chemik.
jawarmaniak: Odstraňovač vodního kamene = kys. citronová
Jakub: Ahoj, pritelkyne mi koupila odstranovac vodniho kamene ktery obsahuje kiselinu citrovovou monohydrat ES201-069-1. Prosim o radu zda se da pouzit nebo ne Dekuji predem za odpoved.
jawarmaniak: Kneedle: no asi takto. Ten návod je psaný primárně pro kyselinu citronovou. Fosforečná je mnohem silnější. Navíc kohout není čistý hliník, ale je to zinková slitina, která se silnější kyselinou reaguje hodně bouřlivě. Takže příště buď slabší kyselinu, nebo jinou :)
jawarmaniak: jistě, že se použít dá, ale je potřeba ji naředit tak na cca 20-25%. 68 je opravdu moc.
boro: Nazdar, mám 68% kys. fosforečnú v tekutom stave, dá sato použiť a ako na kývačkovú nádrž? dik
BlueBoard.cz ShoutBoard