Přidej zprávu »
Kokr: hezké články , ale ta čeština !!! jinak by to dalo na hezkou malou publikaci, ale kdo dneska čte knížky, že ano ?
volneknihy.xf.cz: e-knihy ke stažení zdarma odkaz »
jawarmaniak: Nejsem jeho zastáncem.
Jiří: Co říkáte na komaxit? Třeba na rám nebo na ráfky?
Koblet: Díky, rád poslechnu. Moc se mi to totiž nezdálo.
jawarmaniak: Není a nedělal bych to.
Koblet: Řeším zda se po linkování má motorka znovu stříknout bezbarvým lakem, nebo se tento krok nedělal. V poslední době mi několik lidí řeklo, že přelakování linek je original postup. Díky za vaše zkušenosti.
jawarmaniak: Tak pořádně očisti otvory v brýlích a teleskopy namaž, ale odření se stejně asi nevyhneš. Záleží, jak velkou vrstvu barvy jsi nanesl
yawaha: Pěkná zetka. Mám takový problém, renovuju fichtla a nevím, jak mám narvat teleskopy do brýlí když teleskopy mám nalakované taky dvousl. epox barvou a potom dvousl. polyuret. Nechci si to poškodit. Nevěděl bys jak se to dělá?
dodo: Díky za odpověd,máte pravdu s tím profesionálem.Poplet jsem si ředidlo s tužidlem.Při koupi akrylátu vrchního dvoslož.jsem říkakal že mám díly stříklé sprejem jak jsem vám psal,a bylo mi doporučeno at to raději přestříknu tím profii do pistole že je to lepší a líp ten akrylát přilne.No uvidím udělám pokusný střik .
jawarmaniak: Nikde nemohu dohledat technický list k těmto plničům, nicméně všude je udáváno, že je to 1K akrylátový plnič. Tedy jednosložkový, nikoliv dvoj. Na jednosložkový základ by to mělo jít použít. Pokud ale budete na vrchní vrstvu dávat dvousložkový akryl, tak existuje nebezbečí, že rozpouštědla obsažená v tužidle a ředidle na 2K lak spodní jednosložkovou vrstvu naleptají. Spojení jedno a dvojsložkových nátěrových hmot je vždycky tak trochu sázka do loterie. Někdy to neudělá nic, jindy jsou s tím problémy. Většinou se snesou barvy od jednoho výrobce, ale kombinace několika je většinou problematická. Takže budete muset plnič nechat opravdu důkladně proschnout (raději déle, než méně) a pak bych horní lak zkusil stříknout na nějaký zkušební kus.
dodo: Dobrý den,spousty rad od vás jsou jedničkový,tak se opět obracím na vás s dotazem.Po opískování několika dílů na moto,mi jako základ s klidem doporučily v barvách akryl primer základový(je to i na něm napsáno).ale byl ve spreji tak že jednosložkový!!!!Dal jem asi 2 až 3 vrstvy vždy po uschnutí a přebroušení.Nyní se z diskuze dovídám že to nebylo štastné řešení.Dotaz zní mohu to znova přebrousit a stříknout dvousložkovým NOVOL-PROFESIONAL -PROTECT 370??Vrchní budu dělat dvousl.akrylát.Děkuji za váš názor.
jawarmaniak: Bohužel jedině lehce přebrousit a stříknout znova. příště pokud možno nestříkat v prašném prostředí nebo důkladně pokropit vodou zem.
Milan: Mám nalakováno ale jelikož sem to dělal v domácích podmínkách dostal se mi do laku prach na některých dílech. Jak se toho zbavit? nějaký prostředek existuje? díky
jawarmaniak: Pokud je to dvousložák a je zaschlý, tak tomu už aceton nic neudělá.
Milan: Včera jsem stříknul první vrstvu akrypátu,po tom co to z týden přebrousím to musím před druhou vrstvou odmastit co na to bude nejlepší? technický benzín? bojím se že aceton by mohl s tou první vrstvou reagovat.. díky
jawarmaniak: nestačil. Bu´d zainvestuješ do vybavení a budeš stříkat, nebo koupíš spreje a vyjde tě to skoro cenově na stejno a budeš toho za pár týdnů litovat, nebo to natřeš štětkou anebo to dáš někomu, kdo vybavení má...
radek1414: No jo, jenže k tomu musim mít zase ještě kompresor ne? M8me doma nějaký menší na foukání pneu myslím, myslíš že by stačil?
jawarmaniak: Elektrická je prašť, jako uhoď. Musíš mít vzduchovou. Pro domácí stříkání tryska kolem 1 (0,8-1,2) stačí. V každým bauhausu/hornbachu a co já vím seženeš za pár stovek, ale když už chceš aukro, tak prosím: odkaz » odkaz » odkaz »
Radek1414: odkaz » co bys řekl na tohle, je to opravdu to nejlevnější co jsme našel, myslíš že by stačila? Využil bych jí jen asi jednou při lakování motorky.
Radek1414: Aha, díky, a něměl bys nějaký odkaz na levnou pistoli? Vubec se v nich totiž nevyznám, abych nekoupil něco jiného
jawarmaniak: Existují, ale ruce pryč od toho. Jsou to jednosložkáče, špatně se s tím dělá, je to měkké a navíc se to pěkně prodraží. Raději kup nějákou baubau pistoli za 300. Cokoliv je lepší, jak sprej.
Radek1414: Ahoj, chtěl jsm se zeptat, nemám doma stříkací pistili, proto bych chtěl vědět, zda existují zakladovky, plniče a vrchní laky (třeba i akrylátové) ve formě SPREJE. Skrátka abych to tím sprejem nastříkal. Díky moc za odpověď a za super stránky :)
Jirka: OK,dík za rady
jawarmaniak: zatím jsem osobně jinak než novým nástřikem neviděl, že by šlo odstranit prach. Pokud je prach jen na povrchu, tak jemně vemte díl pod vodou brusným papírem 2000 a výš a pak doleštěte tempem. Pokud je ale prach nejen na povrchu, tak s tím nc neuděláte...
Jirka: Takže toto je nereálné?cituji:Petr červinka: Ahoj. Lakýrníci používají na kapky,nebo napadaný prach do čerstvého laku,brusnou pastu COMANDANT 4. Stojí 300 k4,po její aplikaci je lak dokonale rovný a lesklý.
jawarmaniak: Prach z laku neodstraníte. Jen maximálně lze lak rozleštit. Prach tam ale bude stále. Leda znova přestříknout (proti prachu pomůže postříkat zem vodou)
Jirka: Ahoj, chtěl bych se zeptat jak z laku (již zaschlého) odstranit prach.Kdosi sem psal něco o pastě COMANDANT 4 tu ovšem nemohu nikde v ČR sehnat. Díky za odpověď Jirka...
jawarmaniak: Vrchní bezbarvý lak není potřeba
M.R.: Po stříknutí obou vrstev té vrchní černé akrylátové barvy není potřeba nějaký vrchní lak nebo něco? nebo to končí tou barvou...? Děkuji za radu
jawarmaniak: Výplety se lakovaly před sestavením. 3pice bez povrchovky se koupit dají třeba na veteránských burzách.
Jan: ahoj zajímalo by mě jestli na čz 150c lidová verze se ráfky lakovaly až po vypletení nebo před.A dají se nekde koupit ráfky,dráty a nyple bez povrchové upravy?dík za odpověd
jawarmaniak: Odkalovače určitě potřeba jsou. Jinak se dostává do pistole a pak i do laku voda a olej. Kroužky a písty se mění jen při opotřebení. Ale častěji odchází na kompresorech spíše ventily.
Velorex 560: Chtěl jsem se zeptat, používáte někdo odkalovače vzduchu (odlučovače) do kompresoru? Je to nutné? Má to vliv na finální vzhed laku? Mám vyčištěný zásobník vzduchu a vyměněné pístní kroužky v kompresoru... Dík
jawarmaniak: To záleží na Vás. Pokud si myslíte, že jsou díly v pořádku, tak plnič nanášet nemusíte.
Milan: Ale když mám základovku taky v bílém odstínu?
jawarmaniak: Plnič se nedává jen kvůli broušení, ale taky pro ujednocení struktury povrchu a barevného ujednocení. Vem si, že budeš stříkat třeba červenou. Ta bude vypadat na dílu, který je bílý (světlý odstín) a jinak na černém podkladu...
Milan: Chtěl jsem použít plnič na ty díly kde je to potřeba ale na ty rovné nepoškozené sem ho dávat nehctěl abych se s tim nemusel brousit,ale prej by to mělo potom jinej odstín,je to možné? musím opravdu použít na celou motorku plnič a nebo ho naopak nedávat nanic?
jawarmaniak: Lehce na hrubo ano, aby se povrch trochu zdrsnil.
Milan: ještě dotaz: při použití plniče se přebrušuje základovka pod ním? v textu to není ale na obrázcích ano..
jawarmaniak: Přesně tak. Při ceně renovace to už není taková položka..
Milan: jasné,už sem koupil tu epoxidovou dvouslozkovou zakladovku i dvouslozkovy plnic,když už to dělám ať to za něco stojí..
jawarmaniak: Já za sebe doporučuju epoxidovou základovklu, ale i "blbá" syntetika (např. formex) je lepší, než nic.
Milan: ok,a základovku mám tedy použít tu co uvádíš tady v "návodu"?
jawarmaniak: Ono obecně spousta prodejců doporučuje místo základovky jen plnič. Základ je ale základ a ten ničím nahradit nelze. Obecně jednosložkový plnič pod akrylát moc nedoporučuju, protože může zreagovat s ředidlem a tužidlem akrylátu a může se zvednout. Raději bych zainvestoval do dvousložkového.
Milan: Jaký je rozdíl v kvalitě mezi dvousložkovým a jednosložkovým plničem? mám už doma jednosložkový,v obchodě s barvami mi řekli že základovka pod akrylát se několik let nedělá a doporučil mi právě plnič a na to pak vrchní barvu.
jawarmaniak: prakticky existují jen 2 způsoby "antikorozních účinků". Jedním je chemické působení - např. zinkový základ a bariérový - např. epoxid. Ten je nejvhodnější, protože vytvoří odolnou a silnou vrstvu, která zabrání korozi vzniknout a postupovat. Na veterány je to nejlepší volba.
caban: Renovuji Tatrana. Postup lakování jsem si dokonale teoreticky zjistil ale není mě jasná jedna věc. Na holý plech bych použil dvousložkový epoxidový základ - má ale antikorozní přísady?? Myslím že základ by měl být antikorozní. Už to tu někdo psal a já se s tím ztotožnuji. Jak to tedy je??? Díky za odpověď.
Lucas: Dík jo jo tak ná ksem stím počítal finance jinač kompresor doma mám a kvalitni pistolu taky takže nastříkat to není problém spíš potřebuju poradit stím pravým odstínem oranžové bílou vim toje slonová kost ral 015.
jawarmaniak: Odstín ti neporadím. Zkus nějáký web zaměřený na pionýry. Co se týče finanční stránky, tak velkou roli hraje kvalita použitých barev. Při použití epoxidového základu s tvrdidlem, dvousložkového plniče a kvalitního akrylátu bude cena cca 300-400,- základ, 300 plnič a cca 600-700 akrylát. K tomu připčítej nějákou tu stovku za acetonové ředidlo a další režii (štětce, brusné papíry....) Když se spokojíš s levnější jednosložkovou základovkou, tak cena padne o nějákou dvoustovku dolů. U pionýra je (ne)výhodou, že je toho na něm málo (myšleno plechy), takže nespotřebuješ celá balení barev (i když je budeš muset celá koupit). Počítám, že by sis vystačil tak se 3-4 dcl základu, 3-4 dcl plniče a cca 3 dcl akrylátu. Akrylát jako jediný kupuješ na množství - můžeš koupit trochu a pak případně doobjednat (nezapomeň na příslušné tvrdidlo k tomu).
Lucas: Zdarec,prosimtě potřebuju poradit s výběrem barvy na mou jawu 21 origoš bila bílo oranžová a potřeboval bych vědět jaký to je odstín a kolik mně ty barvy budou stát a něco kolem toho dik za odpověd čau
jawarmaniak: Linky se originálně dělaly bezbarvým lakem, ve kterém byly zamíchány šupinky bronzu (proto bývají linky nazelenalé). V dnešní době lze ale linky dělat už asi jen klasickými barvami.- doporučuju akrylové. Pak přetřít bezbarvým akrylátovým lakem, aby vydržely otěr a benzín. Šedá nádrž byla označována jako "stříkaný hliník". V ral přesný ekvivalent není. Běžně se udává jako náhrada štěrková šedá RAL 7032. Ideální by bylo sehnat kousek origo laku a nechat namíchat.
alf: měl bych ještě dotaz renovuji jawu175 356 s celo šedivou nádrží jaký byl org. odstín? a jakou použít barvu na linky já použil zlatou humbrolku(modely) a prý to není ono díky
alf: díky za info
jawarmaniak: Skutečně to byl základní nátěr. Jednalo se o vypalovací syntetiku. Dnes už nic takového sehnat nejde.
alf: původní lak na vnitřních stranách u jawy byl asi jenom zaklad drří jako čert nevíte co jeto za barvu?
jawarmaniak: Tedy jen pro upřesnění - samozřejmě, že kvalita laku se nesníží, ale za předpokladu, že se vrchní ochraný lak nepoškodí - šrámy, vrypy, odřeniny. Na zbytek motorky více, než doporučuju epoxid. A to hlavně na rám.
jawarmaniak: Ano Formex je syntetika - ale základní. Na ni přijde akryl, který ji ochrání. Formex je určený speciálně na lehké kovy a povrchy se sníženou přilnavostí - tedy zinek, chrom, nikl, atp. Pro základovku není určující odolnost, ale schopnost přilnout a držet na povrchu. Pro chromované nádrže je to asi nejlepší volba. S akrylátem nijak nereaguje a rozhodně nesnižuje kvalitu výsledného laku.
lupo: Nie je Formex syntetická farba? Nebere to na kvalite konečného náteru? Mám na mysli odolnosť voči benzínu.
jawarmaniak: Ano lze použít epoxid, případně lze na chrom a zinek použít základovku FORMEX ostín bažina, která je určena přímo na lehké kovy. V obou případech je potřeba ale povrch chromu před aplikací zdrsnit.
lupo: Na základovanie som zohnal epoxidovú základnú farbu s2300 odtieň červenohnedý. Moja otázka: Môžem s touto farbou základovať aj chromovanú nádrž zvonka a pozinkovaný chránič lanka tachometra? Netreba na to nejakú zvláštnu farbu?
lupo: Ďakujem za rýchlu odpoveď. Som kludnejší. Striekať to chcem sám a postup som zvolil bez plniča aby sa to podobalo čo najviac na pôvodný lak. Základ epoxydová základovka pokiaľ možno červenohnedá, tmelenie a potom Mobihel. Dúfam, že to dobre dopadne.
jawarmaniak: Je to standardní akrylát, ke kterému potřebuješ ještě tužidlo a ředidlo. Otěruvzdornost je dobrá, benzínu odolá, nebledne. Odstín 8850 pro Jawu jsem v ruce neměl, takže co se týče odstínu nevím. Předpokládám ale, že když je označen jako višňová červená, tak to bude OK. Celkově to ho doporučit mohu. Vždycky si ale pamatuj, že výsledek nezáleží jen na zvolených nátěrových hmotách, ale i na přípravě a použitých nástrojích. Práci zdar
lupo: Mám možnosť kúpiť lak na Jawa250/353 pod označením Mobihel k Autolak Jawa 8850. AKé máš skúsenosti s týmto výrobkom čo sa týka samotnej aplikácie, zhodnosti odtieňu s originálom a vlastností po zaschnutí (oter, lesk, odolnosť benzínu)?
jawarmaniak: No základní otázka je jaký akrylát (dvousložkový/vodnou ředitelný). Ale neudělá to nic ani v jednom případě. Obojí jsou velice kvalitní nátěrové hmoty. Samozřejmě se ale musí dodržet technologický postup - patřičné tužení a doba schnutí. Hodně zdaru.
Láďa: Mám dotaz, konečný lak si chci udělat akrylát a nevím jakou použít zakladní barvu ? Tady používáte epoxidovou a konečný lak máte akrylát ? Nepoperou se ty barvy mezi sebou tak jako syntetika a nitro ? V barvy-laky mi nebyli schopni řict jak to bude reagovat, tak nechci do toho vrazit strasny prachy a hodiny prace a nakonec se mi to pobije a muzu delat znova.
jawa 500 OHC: Na čistý plech je nutné prvně aplikovat kvalitní antikorozní základní barvu, následně, po zaschnutí, se provádí tmelení. V případě, že při broušení tmele se nátěr probrousí opět na čistý plech, aplikace základní antikorozní barvy se opakuje. Richard Dener tel: 721 108 877 BARVY A LAKY HOSTIVAŘ www.bal.cz
jawarmaniak: Zajímavý postřeh. Díky za typ!
Petr červinka: Ahoj. Lakýrníci používají na kapky,nebo napadaný prach do čerstvého laku,brusnou pastu COMANDANT 4. Stojí 300 k4,po její aplikaci je lak dokonale rovný a lesklý.
jawarmaniak: Stačí jen kotouč na vrtačku. Doporučuju to ale leštit až tak po měsíci. Lak totiž ještě zraje a úplnou tvrdost získá o něco později. Zázraky se taky dají udělat i s obyčejnou leštící pastou Tempo. Ať se daří.
pavel: zdraví.předem bych chtěl poděkovat za tyto stránky díky kterým se mně povedla nastříkat moje čz.Chtěl bych se zeptat čím je nejlepší přeleštit lak.jestli stačí si koupit adaptér na vrtačku u které můžu volit i rychlost,nebo raději přímo leštičku ?díky
jawarmaniak: No hodně záleží, jak precizně to chceš mít a do jaké barvy půjdeš. Otryskání vychází oficiálně tak kolem 1500, ale většinou se dá domluvit přímo s tryskači, aby to vzali neoficiálně. To pak vyjde levněji. Musí se to pak stříknou základem. Záleží na tobě, co použiješ. Jestli obyč jednosložkovou základovku za 150, nebo kvalitní benzínovzdornou dvousložkovou epoxydovou, která je ovšem taky dražší. Plnič vyjde zhruba na 120-150 kč. No a vrchní lak. Pokud použiješ jen syntetiku, tak dvě plechovky zhruba po 150 kč. Ale do 3 měsíců to bude vybledlé. Navíc to rozežírá benzín a olej. Můžeš použít dvousložkovou epoxydovou, která vyjde cca 300/kg, ale s tou se špatně pracuje a zasírá trysky v pistolích. Odolává ale benínu. Nejlepší volbou je určitě akrylát, se kterým se dobře pracuje a má malou spotřebu (1 kg akrylátu ti vyjde na motorku, sajdu i pávika a ještě ti zbude). Při koupi akrylátu ale musíš počítat i s nákupem tužidla a ředidla. Kilo akrylu vyjde cca na 900,- Taky musíš počítat při lakování s tím, že bude potřeba koupit různé hrubosti bruského papíru a taky je potřeba koupit tmel (dvousložkový). No a na kolik to vyjde v té nejlepší konfiguraci? Počítej cca s 3500-4000. Taky hodně záleží, na jakou to je motorku. Zeku nastříkám cca 300 ml akrylu, ale na kyvku počítám minimálně s 600 ml.
RT: Prosimtě, mohl by jsi mi říct takový hrubý odhad na kolik to vyjde, když to nechám otryskat, doma si to udělám podle tvého návodu - s plničem ? aspoň nějaký hrubý odhad...Ty jsi to asi za normal cenu neměl, bo jsem se dočetl že s tím děláš :D ale aspon orientačně
jawarmaniak: Podle toho co. Třeba takové kastlíky nebo blatníky určitě. Menší díly se mohou stříknout celé zajednou. Jen je potřeba začít vždy od těžko dostupných míst, koutů a hran.
kadlk: a jak stříkat díly? Nejdříve jadnu stranu vnitřní a když zaschne tak vnější?
jawarmaniak: acetonem
pavel: jenom se chci zepta čím je nejlepší odmastit povrch před stříkáním vrchního laku ?díky
jawarmaniak: Týden nutný není, ale je lepší to dodržet. Hodně záleží na prostředí a teplotě. Aby to pak nedopadlo třeba tak, že to bude vypadat suše, ty to chytneš do ruky a obtisknou se ti tam prsty. A jak zabránit stékání barvy? Nestříkat moc batvy na jedno místo. Dost pomáhá taky nejdřív díl přejet jen lehce (udělá se kropenatý pomeranč) a až pak to stříknout tak, aby se barva pěkně stekla. Většinou už to pak neteče (pokud to opravdu s množstvím barvy nepřeženeš). Taky záleží v jeké kondici máš celou stříkací soupravu (pistole, kompresor, dobře rozmíchaná nežmolkovaná a naředěná barva). Je to docela věda... Poznáš to až cvikem, takže třeba vzít nějáký nepotřebný díl, nebo díl, který nebude vidět a pořádně si to na něm vyzkoušet.
Aleš: Ahoj, máš nějaký tipy na to jak zabránit ztékání barvy? Ten týden mezi dvěma laky je opravdu nutný?
jawarmaniak: Uvítám Vaše dotazy, připomínky a postřehy.
BlueBoard.cz ShoutBoard