Nápověda pro psaní příspěvků.

Smazání příspěvku

Jako autor příspěvku si můžete nechat poslat odkaz pro smazání příspěvku na svůj email (pokud jste ho uvedli)

Jako správce knihy můžete smazat příspěvek zadání loginu a hesla do BlueBoard.cz

Login:
Heslo:
20.8.2013 (03:47) Odpovědět # X
RayeR

xmeda reaguje:

20.8.2013 (14:59)X

Neni zpetnovazebni tak jednoduse. Fotak vzdy presne vi v jake poloze je ostreni objektivu. Objektiv ma navic tabulku hodnot v cipu. Pokud nesedi s realitou, fotak si zmeri fazi a posle objektiv na "spravnou" polohu, ktera ale nemusi sedet s realitou. To se pak da castecne kompenzovat korekci. Kdyz je to horsi, musi se zkalibrovat mechanicky voditka obejktivu, nebo prehrat jeho firmware (viz treba Sigmy, kde uz vyrobce nabizi k novym primo kalibracni zadek.)

Vic iteraci delaji tela jen kdyz si nejsou jista. Zvlast ty starsi. K20D dela casto dve iterace. Je to pomalejsi ale muze to byt presnejsi. Novejsi tela zmeri a streli. Obvykle to vyjde.

Zpetnovazebneji funguje kontrastni ostreni, kdy fotak projede cely rozsah a pak se vrati tam, kde byly nejvic patrne hrany + pouzije nastavenou korekci. (pruser nastava, kdyz objektiv potrebuje korekci u fazoveho ostreni a pro kontrastni ho ta korekce naopak rozhodi, viz treba moje 50-500 Bigma, kde v servisu ladili voditka, ale moc to prazakum neslo..)

Jinak se stale divim, ze se fotak neumi sam zkalibrovat. Tak abych dal fotak na stativ, namiril z definovane vzdalenosti (1m, 2m, 3m, 5m) na testovaci obrazec presnych rozmeru a fotak by si ho sam ofotil s kontrastnim ostrenim, vybral spravny bod zaostreni a pak podle toho dokalibroval fazove ostreni pro dany objektiv v dane poloze zoomu a pro vsechny clony.

Jsou konstrukce objektivu jako Canon EF50/1.2 nebo Sigma 50/1.4 nebo dalsi, kde nejde objektiv nastavit tak, aby ostril vzdy spravne. Pokud se ta sigma zkalibruje na metr s F1.4, tak na 5m+ s vetsi clonou uz presne nesedi.

Stejnetak vetsina zoomovych objektivu nema po cele draze zoomu shodny bod zaostreni, temer zadny neni dokonale konfokalni. Driv to lidi neresili, protoze na fotkach do A5 nebo na digitalech do 10Mpix to mnohdy nejde ani pozorovat, ale s narustajicim rozlisenim digitalu se projevuji podstatne vic vsechny drobne obrazove vady. Zatimco treba DA16-45/4 na K100D se jevil jako bohovo objektiv s mimoradne ostrym vystupem, tak na K20/K5 vylezaji na kazde hrane osklive aberace. Stejnetak moje sigma 17-70. Na K100D nebo K200D to vypada jako perfektni objektiv. Na K20D uz je na nizsi clony mozne dobre pozorovat jak aberace, tak malo mikrokontrastu v detailech. Na K5 to vylezlo jeste o kousek. Predpokladam, ze K5IIs bez AA filtru toho odhali jeste vic. Pokud se vyrobci budou dal snazit zvysovat rozliseni snimace, tak nebudou objektivy schopne to prenest. Uz takhle pri F8+ zabiji jemne detaily difrakce, zatimco na filmu, nebo 6-8Mpix snimacich byly krajinky s F16 uplne bezne a bez znatelne ztraty detailu.

Otazkou pak je, k cemu lidi fotky pouzivaji. Malokdo si asi tiskne fotky na A1 plakat nebo prohlizi 1:1 na monitoru.. pokud mam fotku, ktera se pri celkovem zobrazeni na plose 24" monitoru jevi v poradku, vic asi netreba. (+ nejaka rezerva k orezum a redukci sumu). 20Mpix na APS-C bych docela zachoval jako strop a spis se venoval dynamickemu rozsahu, citlivosti, sumu, prechodu z bayerovy interpolace na plnobarevny foveron apod.

Odpovídáte X

Zpět do knihy

Kniha od BlueBoard.cz