Nápověda pro psaní příspěvků.

Smazání příspěvku

Jako autor příspěvku si můžete nechat poslat odkaz pro smazání příspěvku na svůj email (pokud jste ho uvedli)

Jako správce knihy můžete smazat příspěvek zadání loginu a hesla do BlueBoard.cz

Login:
Heslo:
Trolejbusy v Praze - Návštěvní kniha
Tady můžete psát vzkazy, dotazy, názory, připomínky, náměty atd., prostě cokoliv, co se týká tohoto webu a jeho tématického zaměření. Zobrazuje se 100 posledních příspěvků, starší jsou mazány. Piště věcně, rozumně a s rozvahou. Pokud se vám něco nelíbí, nadávejte pokud možno přiměřeně :-) Příspěvky evidentně zhovadilé, s nulovou informační hodnotou nebo jinak nevhodné budou smazány.
Jméno
Heslo (?)
E-mail
Home
Vzkaz
[ ? ]
 
  Opište:
← Předchozí Strana 2 / 5, celkem 100 příspěvků  Další → RSS
19.6.2015 (23:30) Odpovědět # X
Filip Doležal E-mail

Antar reaguje:

21.6.2015 (07:41)X

Někde jsem četl, že to bude od září, ale není vyloučeno, že to vyjede dřív. Ale ten zkušební provoz bude dlouhodobější, minimálně půl roku.

Filip Doležal reaguje E-mail:

22.6.2015 (01:03)X

Díky za info, to bych měl stihnout :-)

Odpovídáte X

31.3.2015 (21:50) Odpovědět # X
Marek Kubík E-mail

Antar reaguje:

3.4.2015 (00:11)X

Ano, to je pravda, zvažovala se tramvajová trať na Černý Most, protože jeden čas byla představa taková, že metro B bude končit někde v Hloubětíně a Černý Most bude obsloužen tramvajovým napáječem.

Z Lehovce měla být trať vedena určitě Broumarskou a Ocelkovou ulicí - v Ocelkově ulici je dodnes zachován široký střední dělící pás a silnější lampy umístěné tak, aby mohly nést trolej (v ose trati). Někde už ovšem ten pás osázeli stromky a zelení. Zda měla vést případná druhá větev Cíglerovou ulicí (podél dnešního tubusu metra), není jisté, ale možné to je. Kde měla trať končit, zatím nevím, jednou z možností je bývalá bus smyčka Černý Most I (mezi metrem a poliklinikou, dnes je tam parkoviště), a lze uvažovat i o prostoru dnešního autobusového terminálu Černý Most.

Odpovídáte X

18.1.2015 (20:45) Odpovědět # X
Adam E-mail

Antar reaguje:

20.1.2015 (23:55)X

1) S tím zrušením Břevnovské jsem v té variantě operoval zcela záměrně - "náhradní" zastávkou pro 184 i 191 je Sartoriova v Radimově ulici. Je to asi o 300 m dál. Cílem bylo ty trasy MHD v oblasti rovnoměrněji rozmístit, aby bylo lépe obslouženo právě to sídliště kolem Radimovy ulice. Břevnovská mi připadá dost blízko tramvajové tratě na Bělohorské. Vím, je tam poliklinika a od busů 184 a 191 by tak na ni bylo dál, ale zase se tam dá udělat tramvajová zastávka a polikliniku tak obslouhovat seshora od Bělohorské.

Mám v Radimově nějaké trolejbusové vize, tak se snažím to trochu zpropagovat a rozvířit diskusi.

2) Já tedy preferuju spíše obnovu linky 217 přes Strahov, ale jako doplňkové expresní spojení, "něco navíc", to tunelem jistě zavést lze. Ale asi bych tam dal spíše 125 než 118, protože 125 už takovou expresní "nadstavbovou" linkou je a svoje cestujíci si již našla. Jen bych ji zase rozdělil na 125 a 271. Takové dálniční nebo tunelové linky podle mě není vhodné spojovat s jinými často zastavujícími linkami, hlavně kvůli spolehlivosti celého systému MHD (tunel může být občas mimo provoz, ucpaný atd.)

Odpovídáte X

7.1.2015 (17:17) Odpovědět # X
Jamie

Odpovídáte X

5.1.2015 (22:36) Odpovědět # X
Antar

Odpovídáte X

4.1.2015 (21:36) Odpovědět # X
Jamie

Antar reaguje:

5.1.2015 (00:34)X

Jo, vypadá to tak, ale samozřejmě nelze vyloučit, že se k poliklinice na Karláku podívala i 52 a 53, třeba v rámci nějaké krátkodobé výluky v Ječné.

Antar reaguje:

5.1.2015 (07:39)X

Ještě něco - 52 měla konečnou ve Štěpánské nějakou dobu po zrušení tratě na Václavák, kdy blokovou smyčkou objela Karlák, Žitnou a Štěpánskou a vracela se zpět Ječnou na Karlák, u 53 by to bylo možné jen v jednom směru Václavák - Karlák, nikoliv opačně.

Jamie reaguje:

5.1.2015 (15:45)X

To znamená, že po zrušení pankrácké větve byla snesena i stopa Karlák - Ječná - Štěpánská? Snad s cílem odstranit křížení s tramvají? Mě to mate, protože na těch známých fotografiích dvaapadesátky odbočující ze Štěpánské do Ječné (po zrušení Pankráce a Václaváku) je jasně patrná i protisměrná stopa. Na fotografiích křižovatky Štěpánská x Žitná ze závěru provozu je pak patrná stopa dc a oblouky do Žitné, tak váhám zda na něco navazovala nebo byla nahoře ve Štěpánské kuse ukončená, ale pak mi není zřejmý její smysl. Bůhví, možná že se už jen nikomu nechtělo překopávat armatury v křižovatce, ale proč tedy pak všechno "zbytné" nezlikvidovali společně s Václavákem? Nevím.

Odpovídáte X

4.1.2015 (20:04) Odpovědět # X
Jamie

Odpovídáte X

30.12.2014 (20:51) Odpovědět # X
Jamie

Antar reaguje:

3.1.2015 (09:58)X

18 na Královku je jen jedna z možností. Narážíme tam na problém s nedostatkem vhodných obratišť v lokalitě. Královka byla zvolena víceméně proto, že je tam nejbližší smyčka, pokud nechceme 18 vést na Petřiny. Jinou možností je vést 18 na Podbabu - ale kde pak ukončit 20? Tři linky do Podbaby (8, 18, 20) už by byly moc. Nebo nechat 2 linky na Evropské (20 a 26)?

Pokud necháme na Evropské 2 linky (např. 20 na Červený Vrch), tak to půjde. Pokud budeme chtít na Evropské i na Petřinách jen po jedné tramvajové lince, tak (i když zrušíme 2) nám tam vždy jedna linka bude přebývat a budeme řešit, kam s ní (tj. kde ji ukončit).

Je to jen návrh, možná vymyslím ještě nějaké další varianty mj. s tou 18 do Podbaby.

Odpovídáte X

18.12.2014 (09:44) Odpovědět # X
Milan Krešl E-mail

Antar reaguje:

18.12.2014 (22:56)X

Díky za příspěvek. Takové výhybky také existovaly, takže je možné, že na domě Slezská 112 opravdu nebylo žádné návěstidlo. Ale pak se nabízí otázka, k čemu tam tedy ta konzolka byla. Je evidentní, že to s trolejbusy souvisí. Taková místa jsem v Praze našel ještě tři a všude byla prokazatelná existence výhybky.

Navíc existence návěstidel signalizujících polohu trolejové výhybky je doložena např. už z roku 1938 na Bořislavce, dále na Malvazinkách ve smyčce atd. Přikládám dva snímky z 50. let:

http://www.trolejbusyvpraze.net/Trolejbusova_archeologie/Chuchle/skrin_vyhybka_srovnani.jpg

http://www.trolejbusyvpraze.net/sklad/vyhybka_voz_orionka.jpg

První snímek je srovnání ovládací skříňky nalezené v ulici Svornosti s podobnou, která byla umístěna na trakčním sloupu na křižovatce ulic Žitná a Štěpánská (od Karláku). Všimněte si té vodorovné podlouhlé krabice nad skříňkou na sloupu asi 4 m nad zemí, otočené proto přijíždějícímu trolejbusu.

Na druhém snímku z okolí vozovny Orionka je vidět i tvar této vodorovné podlouhlé skříňky z boku (opět na trakčním sloupu 3,5 až 4 m nad zemí, po převěsu vede kabel k výhybce). Je vidět, že směřuje proti směru, kterým by přijížděl trolejbus od Benešovské. Do takové skříně by se klidně vešly dvě lampy vedle sebe, které by prosvětlovaly např. skla se symbolem dvou šipek, a tím návěstily polohu výhybky. Co jiného to může být?

A nemohlo něco takového přece jen být na křižovatce Slezská - Kolínská?

Odpovídáte X

11.11.2014 (10:43) Odpovědět # X
Markuz E-mail

Antar reaguje:

12.11.2014 (18:50)X

Ano, souhlas. Proto je potřeba i případný nový trolejbusový provoz v Praze pojmout moderně, a ne jen jako "autobus pod drátama", používat nejmodernější trolejbusová vozidla, trolejové armatury a konstrukce, preferenční opatření MHD nebát se i případných rekonstrukcí křižovatek a terminálů. Trolejbusy tady svoje místo mají.

Odpovídáte X

11.11.2014 (10:34) Odpovědět # X
Markuz E-mail

Antar reaguje:

12.11.2014 (18:34)X

No... s myšlenkou zrušení tramvají v Praze a jejich náhradou trolejbusy bych byl velmi, velmi opatrný. Každý dopravní prostředek má svoje výhody a nevýhody, každý se hodí na něco jiného, do různých terénů a má různou kapacitu. Bez autobusů se stejně neobejdeme, je spousta míst zejména na periférii Prahy, kde se nejezdí tak často, aby se tam vyplatilo stavět troleje.

Pokud bychom to množství lidí, co se dnes vozí po Praze tramvajemi, měli odvézt jen trolejbusy, vyžadovalo by to hlavně rozsáhlá preferenční opatření a vyhrazené jízdní pruhy pro trolejbusy - i v centru města. Takže prostor pro ostatní dopravu by zrušení kolejí nijak nepřidalo - vytrhali bysme koleje a nahradili je BUS pruhy. Navíc zrušení stávající tramvajové sítě by bylo spojeno s obrovskými náklady na zrušení tratí, vytrhání kolejí, rozkopání a následnou rozsáhlou rekonstrukci komunikací i vozoven a složitý odprodej těch několika set tramvají, co má DP ve stavu. A zároveň nákup tak 1500 trolejbusů.

Takže tudy cesta nevede.

Řešení naopak vidím v budování trolejbusů jako dalšího kapacitního systému v místech, kam tramvaje nemůžou (kopce, úzké ulice...) nebo kde je jejich budování nehospodárné. Trolejbusy by mohly nahradit mnohé dnešní páteřní autobusové linky a byly by ve funkci tangent nebo napáječů k metru ve velkých sídlištích a doplňovaly by tak síť metra a tramvají. Ano, možná, že se s rozvojem metra časem ukáže, že nějaká tramvajová trať se stane nadbytečnou, nechá se dožít a časem se zruší, rozhodně bych to ale považoval spíše za výjimečný jev. Naopak i rozvoj tramvajové sítě je dnes v Praze zcela namístě (Suchdol, Petrovice, Podbaba - ZOO, obnova tratí na Příkopech a Václaváku atd.)

Odpovídáte X

1.9.2014 (01:52) Odpovědět # X
martin E-mail

Antar reaguje:

1.9.2014 (20:00)X

Díky, některé z těch filmů znám, dokonce je mám i stažené, takže se zde něco časem jistě objeví.

martin reaguje E-mail:

6.9.2014 (04:15)X

mě zaujal ten první screen, že troleje ukazují obousměrný provoz na této straně náměstí, možná jen pro trolejbusy. na druhé straně byl obousměrný provoz který navazoval na terronskou ulici.

Odpovídáte X

5.8.2014 (20:56) Odpovědět # X
Tom

Filip Doležal reaguje E-mail:

9.8.2014 (01:41)X

Řešení je vidět jednak na historických snímcích z provozu trolejbusů v Praze (např. z Karlova náměstí) a v současnosti lze vidět moderně a elegantně vyřešená křížení např. v Brně, kde vedle sebe tramvaje a trolejbusy fungují už mnoho let.

V podstatě je třeba zamezit zkratování trolejbusové stopy při průjezdu tramvajového pantografu. Řeší se to individuálně v každé křižovatce podle tvaru křížení, v zásadě se tramvajová trolej vede nepřerušená v jakýchsi vodicích lištách podbíhajících trolejbusovou stopu, která je v místě křížení přerušená.

Antar reaguje:

10.8.2014 (09:05)X

Je to celkem jednoduché, stačí se podívat třeba sem:

Kolmé tahové křížení tramvaje a trolejbusu. Zde je izolována tramvajová trolej, trolejbus jede pod proudem.:

http://www.elektroline.cz/cat1.php?id=265290&g=6&from=minicat&search=

Prostě buď musím izolovat tramvajovou trolej, nebo naopak tu trolejbusovou. Izolovaný úsek se projíždí setrvačností. Existují různé systémy tahové i podvěsné (tento je tahový - armatury se montují přímo do pojížděného trolejového drátu a musí čelit jeho tahu), různých konstrukcí a různých úhlů křížení. Důležité je nejen oddělení obou trakcí, ale i zajištění plynulého průjezdu sběračů, zejména pantografové lišty, aby se nikde nezasekla.

Izolace obou trakcí od sebe je důležitá i proto, že dnes je trendem napájet tramvaje a trolejbusy z oddělených systémů. Je to spolehlivější a při vzniku např. nového trolejbusového provozu v Praze vlastně s ohledem na normy jediné možné řešení. Takže klidně může být tramvaj na 600 V a trolejbus na 750 V SS.

Dost často, zejména u šikmých křížení, se trolejbusová trolej dává v křížení poněkud výše, a tramvajová trolej je doplněna pomocnou konstrukcí z trolejového drátu, který je plynule pojížděn lištou tramvajového pantografu. Pak to jde i bez izolovaných úseků, vozy tedy plynule přejíždějí pod napětím, izolace obou trakcí je prostě provedena jejich výškovým oddělením od sebe, jako je to zde:

http://www.elektroline.cz/cat1.php?id=265515%20R&g=6&from=minicat&search=

Což je výhodou zejména pro složitější křižovatky, kde je nežádoucí, aby trolejbus nebo tramvaj náhodou zůstaly stát v křižovatce na izolovaném úseku. Takto to lze dělat až do úhlu 65°:

http://www.elektroline.cz/cat1.php?id=265545%20R&g=6&from=minicat&search=

Možností je spousta.

Odpovídáte X

22.7.2014 (21:03) Odpovědět # X
martin E-mail

Antar reaguje:

24.7.2014 (19:59)X

Ta přípojná stopa je výjezd z pravidelné smyčky Nám. Míru - Šubertova - Římská, ale vlastně je společný i pro tu druhou manipulační smyčku na prostranství před soudní budovou ve Slezské, která v době předlažby Římské v roce 1957 tu pravidelnou smyčku nahradila. A pak tam ta původně dočasná stopa zůstala až do roku 1972, i když bez výhybek, a pokud ji někdo chtěl projet, musel překládat sběrače.

Mimochodem, z kterého filmu je ten záběr?

martin reaguje E-mail:

4.8.2014 (20:38)X

je to osvětový snímek dp. trolejbus se tam mihne jen 2x. je to hlavně o tramvajích. ale ty už tam na těch místech taky nejezdí. jako historický dokument dobrý, a člověk se zasměje. http://www.csfd.cz/film/223807-o-lidech-a-tramvajich/

Odpovídáte X

12.7.2014 (01:34) Odpovědět # X
Filip Doležal E-mail

Antar reaguje:

13.7.2014 (09:41)X

Viseon je německý výrobek, fotky poslal kolega ze SPPTD. Řekl bych, že je to focené někde v areálu výrobního závodu, takže tam ta dlažba opravdu nemusí být nic extra.

Odpovídáte X

30.6.2014 (21:04) Odpovědět # X
Tambor

Antar reaguje:

3.7.2014 (21:09)X

Taky jsem o něčem podobném přemýšlel, ale spíše to bylo o krátkém prodloužení z Velké Ohrady a o smyčce na té zelené ploše mezi ulicí Karla Kryla a tou zástavbou kolem Ohradského náměstí. Ale nezdá se mi, že by ulice Karla Kryla byla způsobilá pro provoz kloubových trolejbusů nebo MHD obecně, je to spíš místní komunikace.

Tambor reaguje:

5.3.2016 (07:02)X

... tak rok se s rokem sešel a Praha 13 navrhla ROPIDu, aby autobus číslo 142 projížděl z točny na Velké Ohradě ulicí Karla Kryla a Raichlovou směrem k metru Luka .... takže v podstatě mnou navrhované vedení trolejbusové linky. K realizaci této linky má dojít pravděpodobně k 1.7.2016.

Tambor reaguje:

28.9.2016 (17:05)X

... tak po protestech místních nakonec linka 142 ulicí Karla Kryla nejezdí ...

Odpovídáte X

30.5.2014 (08:04) Odpovědět # X
Tade E-mail

Antar reaguje:

30.5.2014 (21:15)X

Ulicí Na Zlíchově trolejbusy nejezdily. Ty růžice, co tam jsou, jsou tramvajové. Dřív tam byla trolej na příčných převěsech. Dnes tam jsou výložníky, uchycené na sloupech po jedné straně ulice (k Vltavě). Trolejbusy jezdily o kus dál, po Strakonické.

Odpovídáte X

29.5.2014 (22:38) Odpovědět # X
Vávra

Antar reaguje:

1.6.2014 (14:48)X

Díky, ten odkaz sice nešel otevřít, ale dostal jsem se tam jinak. Mají tam zatrolejování hlavních bohnických linek z Kobylis, ale jsem zvědav, kam dají vozovnu atd. Že by Klíčov a dojezd na baterii?

Odpovídáte X

10.4.2014 (02:54) Odpovědět # X
Filip Doležal E-mail

Odpovídáte X

8.4.2014 (13:23) Odpovědět # X
Tade E-mail

Antar reaguje:

8.4.2014 (18:11)X

Vidíš, tyhle stránky ještě neznám. Ale vlastně je to logické, ulice S.M.Kirova byla za komunistů dnešní Štefánikova.

Odpovídáte X

← Předchozí Strana 2 / 5, celkem 100 příspěvků  Další → RSS
Kniha od BlueBoard.cz