Nápověda pro psaní příspěvků.

Smazání příspěvku

Jako autor příspěvku si můžete nechat poslat odkaz pro smazání příspěvku na svůj email (pokud jste ho uvedli)

Jako správce knihy můžete smazat příspěvek zadání loginu a hesla do BlueBoard.cz

Login:
Heslo:

DISKUZE

archiv  časté dotazy

Strana 1 / 29, celkem 288 příspěvků  Další → RSS
20.9.2017 (09:45) Odpovědět # X
Týna E-mail

Ríša reaguje:

8.11.2017 (10:26)X

Týno prosím odkud jste?

Odpovídáte X

29.8.2017 (13:05) Odpovědět # X
Honza E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

31.8.2017 (08:23)X

Stačí to udělat tak, jak popisuješ. Dobré je třeba přerušit dialog a napsat poznámku, že následující dialog bude hlas vypravěče, tedy že bude mimo obraz. A naopak, když opět bude postava hovořit na scéně. Pořadí scén bych nechal chronologicky nebo dle potřeby, aby to bylo jasné. Pokud by např. hovořily obě postavy současně, může se užít tzv. dialog "side by side", kdy je dialog obou postav rozepsán na jednom řádku - jedna postava v levém sloupci, druhá v pravém. Rovněž lze i napsat, že jedna postava hovoří na pozadí a druhá na popředí.

Pokud si kdykoliv nejsi jistý, že je nějaká pasáž napsána srozumitelně, tak to vysvětli v poli akce.

Odpovídáte X

20.3.2017 (14:33) Odpovědět # X
Beco

FILMOVANI.cz reaguje:

20.3.2017 (15:29)X

Nedávno jsem odpovídal na podobnou otázku zde: https://www.facebook.com/groups/scenaristi . Záleží tedy na spoustě okolností. V akčních filmech jsou honičky zpravidla popsány podrobně, zvláště pokud mají být něčím jedinečné a vizuálně poutavé. Podrobně však neznamená popisovat každý záběr.

U filmů, kde je automobilová honička pouze doplněním děje a bude se jednat o běžnou automobilovou honičku, to lze zapsat pouze krátce či dokonce heslovitě. Je to ale vždy individuální.

Odpovídáte X

27.2.2017 (13:12) Odpovědět # X
Dan

FILMOVANI.cz reaguje:

1.3.2017 (00:05)X

Doufám, že je ta otázka určena pro stovky návštěvníků této diskuze. Já osobně mám jednu zkušenost - scénář jsem přihlásil a nebyl jsem mezi oceněnými. To je asi tak všechno. Pokud chceš vědět, jestli máš šanci uspět, koukni se na oceněné scénáře. Tedy já s mými scénáři o mimozemšťanech asi moc velkou šanci nemám.

Jinak proč to nezkusit, když je to zadarmo? V jiné soutěži bylo startovné 3000 Kč a bylo nutné zaslat 10 fyzických výtisků scénáře.

Dan reaguje:

1.3.2017 (10:58)X

No, četl, četl. A všichni ocenění jsou z jedné branže - režisér, scénárista, dramaturg. Takže mudlové si ani neškrtnou. Na mě to působí, že se jedná o uzavřený okruh lidí, který k sobě jen tak nikoho nepustí. Takže i kdy napíšeš sebelepší scénář, nemáš moc šancí, pokud u filmu nemáš někoho známého....

FILMOVANI.cz reaguje:

3.3.2017 (09:47)X

Scénáře jsou hodnoceny anonymně, takže nějaká profese by neměla hrát roli. Samozřejmě, když se tam někdo přihlašuje každý rok, jeho styl psaní se dá určitě poznat. Spíš si ale myslím, že jsou oceňována stále stejná (podobná) díla, takže uspět se dá jenom s těmito díly. Jak stále říkám, myslím si, že kdyby se tam dnes přihlásil Vorlíček s Macourkem ani by si neškrtli.

Nemůžou ale vyhrát všichni a měli bychom být rádi, že je alespoň tato možnost. A nikdo nikomu nebrání přihlásit scénář třeba do zahraniční soutěže.

Odpovídáte X

2.2.2017 (14:09) Odpovědět # X
Beco E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

3.2.2017 (00:24)X

Běžně by ve scénáři mělo být popsáno vše, výjimkou jsou dialogy komparsu "v pozadí". Ve scénáři by mělo být popsáno kompletně vše, co se objeví ve filmu.

Na základě domluvy však lze psát scénář odlišným způsobem, kdy je např. natáčení založeno na improvizaci. Není to nic neobvyklého, kdy si např. herci sami vytvářejí dialogy.

Ale i v běžném literárním scénáři se mohou vynechat dialogy např. pouze popsáním toho, že si určitá postava objedná jídlo.

Naopak častou chybou, která se objevuje hlavně v českých seriálech, je, že např. hovoří číšníci a postavy na číšníky, zbytečně se děkuje a říkají se slova, která ruší zbytek děje, i když v běžném životě by se jistě užila, ale ve filmu jsou zcela nadbytečné a odvádějící.

Lze tedy užít prakticky jakoukoliv variantu. V technickém scénáři však již musí být rozepsán každý (i nepodstatný) dialog.

Odpovídáte X

27.1.2017 (14:38) Odpovědět # X
Mari E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

1.2.2017 (11:16)X

Použít retrospektivu, vložený záběr nebo jen psát k postavě "starší" "mladší", nebo jakkoliv jinak, aby to každý pochopil. V této diskuzi se myslím již podobné otázky řešily.

Odpovídáte X

13.1.2017 (14:13) Odpovědět # X
erik E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

13.1.2017 (19:04)X

Předkupní právo. Např. někdo si koupí od scenáristy scénář, který ještě není dokončený apod. Resp. scenárista dostane peníze ihned a poté musí splnit smluvní podmínky, tj. dokončit scénář a neprodat jej po sjednadnou dobu nikomu jinému. Má to své výhody i nevýhody pro obě strany. Scenárista dostane peníze ihned, ale již nemůže dostat vyšší částku např. od někoho jiného aniž by porušil opční smlouvu a tím se vystavil riziku vysokých sankcí. Kupující nese riziko, že předem zaplatil za dílo, které bude mít nulovou hodnotu. Samozřejmě vše záleží na konkrétní dohodě.

Více v příspěvku od Deem v této diskuzi z 1. 3. 2010.

Odpovídáte X

9.1.2017 (23:40) Odpovědět # X
Kukačák E-mail

FILMOVANI.cz reaguje:

10.1.2017 (14:52)X

Záleží na tobě. Osobně uvádím záběry od - do (tedy C-PC). Někdo však uvádí pouze druh záběru, kterým se začíná. Ono je rovněž diskutabilní o jaký záběr se kdy jedná... Např. když je celkový záběr na krajinu a do tohoto záběru vpadne člověk v detailu - samotný záběr se nemusel vůbec změnit, pouze se zde objevil objekt, který na začátku nebyl.

Velikost záběru je tak pouze orientační - "něco pro představu" - jak postavit kameru, jaké ohnisko zvolit atd. Směrodatným by měl být především stroryboard, jestliže je.

Odpovídáte X

7.1.2017 (21:11) Odpovědět # X
Diego

FILMOVANI.cz reaguje:

9.1.2017 (14:28)X

KDO, CO, KDY, KDE. Prostě popiš, co požaduješ, co je zákazané a také jaké sankce hrozí za porušení.

Já, Herec Český, prohlašuji, že zachovám mlčenlivost o všech informacích uvedených ve Scénáři včetně scénáře samotného (dále jen scénář), nebudu je dále šírit, zveřejňovat, s kýmkoliv sdílet či o nich s kýmkoliv mluvit. Pokud toto poruším, zaplatím smluvní pokutu ve výši 100.000 Kč (stoticíc korun českých). Jsem si dále vědom, že autor scénáře se může dožadovat náhrady škody, která by mu vznikla z důvodu neoprávněného nakládání se scénáře a informacemi v něm obsažené dle platných zákonů. Ve Městě, 9. ledna 2017.

Tohle jsem si teď vycucal z prstu, ale tak nějak by to mohlo vypadat. Když budeš pátrat, tak třeba najdeš orig. americký scénář, kde jsou podobné podmínky uvedené. Nebo zajdi za právníkem. Samozřejmě sankce musí být přiměřená. A i bez jakékoliv smlouvy či dohody, se autor může soudně domáhat náhrady škody, která by mu vznikla neoprávněnou manipulací s jeho autorským dílem.

Odpovídáte X

31.12.2016 (07:18) Odpovědět # X
Diego

FILMOVANI.cz reaguje:

3.1.2017 (11:45)X

Jako vždy. Bez souhlasu autora nebo držitele autorských práv nelze dílo upravovat, šířit, zveřejňovat atd. O autorských právech je více dotazů v této diskuzi, tak si to kdyžtak najdi, ale stále platí to samé a souhlas s užitím díla smí dávat pouze držitel autorských práv nebo zastupující osoba.

Odpovídáte X

Strana 1 / 29, celkem 288 příspěvků  Další → RSS